Legolar artık kent tasarımında. TKare Mühendislik’in lego mantığı ile tasarladığı ürün, kaldırım babası, kül tablası, masa, çöp kutusu hatta bank olarak bile kullanılabilecek.
Legonun aslında Danimarka merkezli bir oyuncak çeşidi olduğu biliniyor. Üzerlerindeki girinti ve çıkıntılar sayesinde birbirine kolayca kenetlenebilen, çeşitli renklerdeki yapı parçalarından oluşan bu oyuncak, ilk önce tahtadan imal ediliyor ancak zamanla yapımında plastik tercih edilmeye başlanıyor. İlk başta tuğla şeklinde olan basit tanelere zamanla çarklar, çubuklar, tekerlekler, küçük adamlar ve elektrikli aksamlar gibi daha ayrıntılı bölümler de ekleniyor. Böylece hemen hemen her şeyin inşa edilebileceği bir dünyanın kapıları aralanıyor.
Son zamanlarda küreselleşmenin gerisinde kalan ve yalnızca anılarda yaşayan bir oyuncak olmamak adına direnen legoların yarattığı fikrin, şehir tasarımlarına kadar uzanacağını ilk zamanlar kimse tahmin edemezdi.
Şehirlerin de birer kimlik sahibi olduğu günümüzde, kent mobilyalarına olan ilgi de arttı. Artık kent meydanlarının tasarımında geçmişe oranla daha hassas davranılmaya başlandı. Bu da bir sektörü güçlendirdiği gibi çok sayıda yeni şirketi de beraberinde getirdi. TKare Mühendislik de işte bu şirketlerden bir tanesi. Adeta, kent mobilyaları sektöründe hayal dünyasının sınırlarını zorluyor. Çocukların en sevdiği oyuncaklardan legoların ilham verdiği TKare, kentlere lego tasarımlı bir boyut katacak.
TKare`nin kent mobilyaları deneyimi ise bir yıllık geçmişe sahip. Firma; daha önce otomotiv ana ve yan sanayi firmalarına ürün tasarımı, üretilebilirlik analizleri, proses aşaması planlaması, kalıp tasarımları ve kalıpların proses altındaki simülasyonlarının hazırlanması faaliyetlerinin yanına kent mobilyalarını da ekledi.
Şirket ilk olarak, Bursa Osmangazi Belediyesi için geliştirdiği metal malzemeden yapılan ve lego şeklinde kullanılabilen kaldırım babaları tasarımı ile yeni bir ürün geliştirdi. Ürünün patenti de geçtiğimiz yıl alındı.
Ürünleri hakkında bilgi veren TKare Mühendislik`in sahibi Makine Mühendisi Murathan Toktaş, ağırlıklı sokak ve parklarda araçların girmesini engellemek amacıyla kullanılan bu ürün ile kentlerin, yol ve kaldırımlara zarar vermeden düzenlenebileceğini belirtti. Toktaş, “Lego mantığı ile tasarladığımız bu ürün ile kent mobilyaları grubuna farklı bir çeşit kazandırdık. Tek bir makine ile seri olarak 10 santimetrelik küçük parçalar üretiliyor ve bunlar bir araya getirilerek ihtiyaç duyulan uzunlukta sokak direği dahi yapılabiliyor. Ayrıca çöp kutusu, kül tablası, masa, oturak, bank gibi çeşitli amaçlarla da kullanılabilecek fonksiyonelliği sunduk. Özellikle belediyeler için oldukça cazip hale gelen bu projenin montajı da yerleştirilecek alana göre değişiklik göstermekle beraber 3-10 dakika arasında. Kaldırım ve yola zarar vermeyecek şekilde monte edilebilen kaldırım babaları, olası çarpma sebebiyle oluşan kazalarda da yalnızca küçük parçalarına ayrılarak malzemenin tamamının zarar görmesi engelleniyor” dedi. Ürünün yokuş olan yollar için daha özel tasarlanabildiğini de vurgulayan Toktaş, bu tür alanlar için küçük parçaları birbirine bağlı tutan bağlantıyı, esnek yapıda olan inşaat demirinden gerçekleştirdiklerini ve bu sayede ürünün yola fırlaması ve tehlikeli durum oluşturmasının da önüne geçildiğini söyledi.
Eskişehir’den talep aldık
Bu yıl söz konusu ürünün farklı çeşitlerini de geliştireceklerinin açıklayan Toktaş, ayrıca elektrik enerjisi ile çalışan ışıklı modelini de tasarladıkları lego parçalarının gelecek yıllarda güneş enerjisi ile çalışan modellerini de projelendirebileceklerini ifade etti. Türkiye’de bu alana çok fazla yoğunlaşılmadığını gözlemlediklerini söyleyen Toktaş, “Kar marjlarının da güzel olduğu bu alanda da faaliyetlerimizi geliştirmeyi hedefliyoruz. Ürünümüz şu anki tasarlanan modelleri ile dahi oldukça yoğun ilgi görüyor. Eskişehir’de birkaç belediye ile de görüşmelerimizi sürdürüyoruz” şeklinde konuştu. Üretimini fason yaptırdıklarının da bilgisini veren Toktaş, gelecek yıllar için KOSGEB destekli makine yatırımları ile üretimine de başlayabileceklerini ifade etti.
Yurtdışındaki payımızı güçlendireceğiz
Toktaş, hedeflerinin amatör yapıyı koruyarak kurumsal kimlik kazanmak olduğunu söyleyerek, çalışmalarını müşteri memnuniyeti ve kalite odaklı yürüttüklerini dile getirdi. 17 kişilik tasarım ekibi ile hizmet verdiklerini belirten Toktaş; müşterilerine kalıp tasarımından üretilebilirlik analizi, proses aşaması ve kalıbın proses altındaki simülasyonunu hazırlama aşamasına kadar her alanını planlayan bir proje sunduklarını aktardı. Geçtiğimiz yıl ayrıca yurtdışına da proje üretmeye odaklandıklarını vurgulayan Toktaş, “Mayıs ayı itibari ile İtalya ve İspanya’ya tasarımlar yapmaya başladık. Bu yıl da yurtdışındaki ciro payımızı artırmayı hedefliyoruz. Geçtiğimiz yıl cironun yurtdışı payı yüzde 5’di. Bu yıl ise söz konusu oranı yüzde 20’ye çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.